Obrigado Felipe!

Utolsó Brazil Nagydíjára készül Felipe Massa, ismét. A szezon végén visszavonul, ismét. Végleg?! A tavaly bejelentett visszavonulása ellenére még egy évet lehúzott a száguldó cirkuszban a brazil versenyző, azonban most már tényleg befejezi pályafutását. Vegyük szemügyre, hogy mit adott a Formula-1 Felipe Massának, és mit adott Felipe Massa a Formula-1 világának.

8z3jqyi4kmxx.jpg

Az "első" utolsó Brazil Nagydíjon 2016-ban a kiesését követően

Az új brazil tehetség

Felipe Massa 1981. április 25-én látta meg a napvilágot Sao Pauloban, Brazíliában. Kilenc évesen kezdett el hazájában gokartozni, majd tizenkét évvel később bemutatkozott a Formula-1-ben. Ezen tizenkét év alatt bajnok lett a Forma Chevrolet, a Formula Renault 2000 Eurocup, a Formula Renault 2000 Italia, és a Formula 3000 Euro szériákban, valamint versenyzett az ETCC-ben. Látszott, hogy hatalmas tehetségről vagy szó. 2001-ben figyelt fel rá a Sauber csapat, mely egy évvel később leigazolta és versenyzői ülést adott neki. A szezonban a 13. helyen zárt, úgy, hogy az amerikai nagydíjat kihagyta. A Ferrarinál meglátták a benne rejlő potenciált, és 2003-ban a csapat tesztpilótája lett. Ez az év rengeteget segített neki abban, hogy jobb versenyzővé váljon. A következő évben visszatért a Sauberhez, ahol két szezont töltött el, és szemmel láthatóan megbízhatóbb és érettebb versenyző lett belőle. Rubens Barrichello hirtelen bejelentése után úgy döntöttek Maranelloban, hogy brazillal pótolják a brazilt, így Massa 2006-ban megkapta a lehetőséget a bizonyításra annál a csapatnál, amely éveken át dominált, és annak a Michael Schumachernek oldalán, aki az előző években lett a sportág legnagyobb ikonja.

felipe-massa-sauber.jpg

1423675244174.jpg

Massa meghálálta a bizalmat a svájci csapatnak

Kezdetét veszi a Ferrari-románc

A Ferrari részéről jó döntésnek bizonyult, hogy bíztak a brazilban, hiszen nagyon hamar nagyon magas szinten tudott teljesíteni. Futamgyőzelmekhez segítette hétszeres világbajnok csapattársát, megszerezte első futamgyőzelmét a Török Nagydíjon és nyert a szezonzáró Brazil Nagydíjon is a hazai közönség előtt, valamint a harmadik helyen végzett a pontversenyben. A Ferrari azonban öt ponttal így is lemaradt a konstruktőri világbajnoki címről. 

felipemassa_ferrari_silverstone_2006.jpg

Tudta, hogy kemény feladatra vállalkozik, de készen állt rá

2007-ben új csapattársat kapott Kimi Raikkönen személyében, miután Michael Schumacher visszavonult, valamint új kihívók is akadtak a végső győzelemért folytatott harcban, hiszen a McLaren pilótapárosa az újonc Lewis Hamilton és az immár kétszeres világbajnok Fernando Alonso is a világbajnoki címre pályázott. Hatalmas izgalmakat hozott a szezon, a Formula-1 történetének valaha volt egyik legjobb éve volt, melynek a végén finn csapattársát koronázták meg. Őt egy pontos hátránnyal követte Alonso és Hamilton, míg Massa a negyedik helyen végzett tizenhat pont hátránnyal. A szezon közben a Ferrarinál úgy döntöttek, hogy Raikkönen az első számú versenyző, így a brazilnak segítenie kell őt a bajnoki cím megszerzésében.

„Senki sem gondol bele abba, ami 2008-ban történt, sőt 2007-ben is, mert az emberek csak a végeredményt látják.”

„Monza előtt kilenc ponttal álltam Kimi Raikkönen előtt, és azután egy problémám adódott. Ha nem lett volna a probléma Monzában, több mint 12 ponttal álltam volna Kimi előtt, és én lettem volna az első számú versenyző."

„Sajnos volt egy belső megállapodásunk, miszerint Monza után az lesz az első számú, aki előrébb van a bajnokságban."

„2008-ban előtte voltam, és a 2009-es balesetemig szintén, azonban Kimi világbajnok lett, én pedig nem."

Massa így emlékezett vissza a Raikkönennel töltött közös évekre.

A 2008-as szezon talán minden idők legszorosabb végjátékát hozta a Formula-1 történelmében. A második évét taposó és a végső sikerre iszonyatosan éhes Hamilton, és a Raikkönennek való visszavágástól és bizonyítási vágytól fűtött Massa hatalmas csatát vívott végig a szezon során. A szezonzáró Brazil Nagydíjra az öt győzelemig jutó brit versenyző hét pontos előnnyel érkezett az addig négy győzelmet bezsebelő brazil vetélytársával szemben. A esős futamon tökéletesen működött Massa alatt az autó, magabiztosan vezetett, a második helyen a csapattárs Raikkönen követte, Hamilton pedig hátrébb harcolt a mezőnyben. Massa az élen megkezdte az utolsó köröket, Hamilton csak a hatodik helyen haladt, mely állás alapján ugyan pontegyenlőség alakult ki a két versenyző között, és mindketten öt győzelemmel álltak volna, viszont a több második helynek köszönhetően a brazil nyerte volna a világbajnokságot. Az élet viszont nagy rendező, a már felszáradó interlagosi pályán újra elkezdett esni az eső, és következett a valaha volt talán legszorosabb és legdrámaibb befutó a világbajnokságok történelmében.

 A verseny utolsó 7 köre, a dráma (ajánlom végignézni)
https://auto.indavideo.hu/video/A_2008-as_Brazil_Nagydij_vegjateka

https://videa.hu/videok/sport/a-2008-as-brazil-nagydij-hamilton-massa-4PA7bo0rXIzNiHu2

2008-inte-ferr-mass-1.jpg

Ebben az arckifejezésben egyszerre van benne minden fájdalom és büszkeség

felipe_massa_car_crash.JPG

Sokba került a hungaroringi motorhiba, vezető helyről esett ki

A következő szezonban a szabályváltoztatásokhoz rosszul viszonyuló Ferrarival pocsékan kezdte a szezont, azonban a fejlesztéseknek köszönhetően kezdett magára találni a csapat. Németországban amikor megszerezte a harmadik helyet, korán sem gondolhatta, hogy két héttel később az életéért fog küzdeni. 2009. július 25-t írtunk, zajlott a 24. Magyar Nagydíj időmérő edzésének második szakasza, amikor is síri csönd és döbbenet lepte el a Hungaroringet. Felipe Massa autója a gumifalba fúródott a Mansell-kanyarban. Hamar kiderült, hogy az előtte haladó Rubens Barrichello autójáról lerepült egy rugó, amely komoly sebességgel eltalálta Massa sisakját, amitől a brazil versenyző elvesztette az eszméletét, és 150-200 km/h-s tempóval, lassítás nélkül belecsapódott a gumifalba. Egyből a pályakórházba, majd a Honvéd Kórházba szállították, ahol gyors beavatkozással sikerült megmenteni az életét. Az viszont egyértelművé vált, hogy a szezon befejeződött a számára. 

wpid-massagty_450x300_1.jpg

Massa sérülése, miután kiszedték az autóból

Új fejezet a csapatnál, és új fejezet Massa karrierjében

2010-ben újult erővel tért vissza a száguldó cirkuszba Massa, és új csapattársat is kapott Fernando Alonso személyében. A szezont két dobogóval kezdte, a folytatásban viszont visszaesett a teljesítménye. A Német Nagydíjon úgy tűnt, hogy visszatérhet a siker útjára, és megszerezheti első győzelmét a szezonban, amikor is érkezett a hírhedt rádióüzenet a csapattól:

„Okay, so, Fernando is faster than you!" - közölte versenymérnöke, Rob Smedley

Massa elengedte a csapattársát, akinek így a győzelme után még volt esélye a világbajnoki címre, azonban az utolsó versenyen elbukta azt. A brazil kereken egy évvel a hungaroringi balesete után másodjára járta meg a poklot, hiszen 2010. július 25-én történt mindez.

_48480064_alonso_massa_640.jpg

Az "előzés" pillanata

Massa karrierje ez után meghanyatlott, egyértelműen második számú versenyző volt a csapatnál, egyik szezonban sem tudta felvenni a versenyt spanyol társával. Tökéletes párhuzam húzható közte és szintén brazil elődje között. Barrichello éveken át volt a többszörös világbajnok Michael Schumacher mellett második számú versenyző, fő feladat az volt, hogy csapattársát segítse. Ugyanez a szerep várt Massara is. Schumacher és Alonso is kétszeres világbajnokok voltak, amikor a brazilok megkapták ezt a szerepet, viszont míg Schumi öt további címet nyert egyhuzamban, addig Alonsonak egyet sem sikerült. A szezon hátralevő részén még két harmadik helyet szerzett Massa. 2011 aztán totális kudarc volt számára, dobogós helyezés nélkül zárt, de a következő két évben is csak egy második és két harmadik helyet ért el. Folyamatosan rezgett a léc, sosem lehetett tudni, hogy mikor küldik el a Ferraritól. Erre végül a 2013-as szezon végén került sor. Massa 8 évet versenyzett a maranelloi gárdánál, 139 versenyen indult, 36-szor állt dobogón, 11 győzelmet aratott, 15 pole-pozíciót szerzett, 14-szer futotta meg a leggyorsabb kört, 2008-ban 2., 2006-ban 3. lett a világbajnokságon, valamint két konstruktőri világbajnoki címnek volt a részese. 

hi-res-451759405-felipe-massa-of-brazil-and-ferrari-celebrates-as-he_crop_north.jpg

ecc91a139e52eb95b592660d37f4dcb6.jpg

Ezzel a különleges sisakfestéssel búcsúzott a Ferraritól

Pályafutása harmadik csapata

A 2014-es szezont már a Williams pilótájaként kezdte meg. Az elmúlt évek fejlődésének hatására, valamint a világverő Mercedes motor segítségével a harmadik erővé lépett elő a csapat ebben és a következő évben. A brazil egy második és négy harmadik helyet, valamint egy pole-pozíciót szerzett, viszont mindkét évben kikapott finn csapattársától, Valtteri Bottastól. Ráadásul a 2014-es Maláj Nagydíj utolsó köreiben elhangzott a rádiójában egy ismerős mondat:

„Valtteri is faster than you!" - érkezett a rádión a csapattól

Most azonban máshogy cselekedett Massa, és csapattársa előtt maradt. Igazából sok értelme nem lett volna, ha elengedi Bottast, hiszen a 7.-8. helyen haladtak, és még csak a szezon második versenye volt.

w2q0521.jpg

Sok év után, és valószínűleg az utolsó nagy sikere: 2014-ben pole-pozíció az osztrák nagydíjon

A 2016-os év második felében már köztudott volt, hogy a fiatal kanadai Lance Stroll érkezik a Williamshez a következő szezonban, így egyértelművé vált, hogy Massa számára nem marad hely, hiszen Bottas sokkal fiatalabb, eredményesebben teljesít és több van még benne. Massa 2016. szeptember elsején bejelentette a visszavonulását. Mindenki tudta, hogy a Brazil Nagydíj rengeteg érzelmet fog tartogatni a számára. Noha lesz még egy verseny vissza a szezonból, mégis csak ez lesz az utolsó hazai versenye azon a helyszínen, ahol megannyi frenetikus élményt élt már át. 

1479074380651-5.jpg

Összetörte autóját és kiesett a brazil versenyen. Különleges festésű sisak,
és különleges matricázás az autón, melyet ajándékként megkapott.

2016brazilsunday03.jpg

A búcsúkönnyek 

felipe_massa_raffaela_bassi_7.jpg

Massa felesége, fia, és az egykori ferraris csapattagok társaságában

A ráadás év

2017. január 16.: Felipe Massa visszatér! Miután a friss világbajnok Nico Rosberg hirtelen visszavonulásával megdöbbentette a világot, találgatások láttak napvilágot, hogy ki fogja pótolni. A Mercedes aztán bejelentette, hogy leigazolják Valtteri Bottast. A Williamsnek gyorsan kellett cselekednie. Végül nem hagyták sokáig élvezni Massának a nyugdíjas életet, hiszen visszahívták.

„Amikor ajánlatot kaptam, hogy segítsem 2017-ben a Williamst, úgy éreztem, hogy ez a jó döntés. Nem veszítettem el a rajongásom a sport iránt és extrém motivált vagyok, hogy visszatérhetek és vezethetem az FW40-et. A szurkolóim támogatása nagy lökést adott az utóbbi hetekben, hálás vagyok érte" - nyilatkozta Massa

gettyimages-841785260-e1504347587507-1024x576.jpg

Massa és a Williams FW40

Massa legfontosabb feladata az idei évben az volt, hogy segítsen fejlődni a rettentően fiatal és tapasztalatlan csapattársának, a mindössze 18 éves Strollnak, valamint, hogy rutinjával segítsen az autó fejlesztésében. Ebben a szezonban a Williams teljesítménye is visszaesett, és a brazil sem tudta már hozni a legjobb formáját. Az ősz kezdete óta már pletykálták, hogy nem vele képzeli el a jövőt a csapat. Massa foggal-körömmel ragaszkodott a helyéhez, de kénytelen volt belátni, hogy már nincs maradása, így 2017. november 11-én, 36 évesen ismét bejelentette immár végleges visszavonulást.

Felipe Massa 2002 és 2017 között tizenöt szezonban versenyzett a Formula-1-ben. Három évet a Saubernél, nyolc évet a Ferrarinál és négy évet a Williams csapatánál töltött. Ez idő alatt 270 versenyhétvégén vett részt a lehetséges 281-ből, 269-szer kvalifikálta magát a futamra és 267 alkalommal rajtolt el. 41-szer állt dobogón, 11 győzelmet aratott, 16 pole-pozíciót szerzett és 15-ször ő futotta meg a verseny leggyorsabb körét. Eddig 1160 pontot gyűjtött és 14722 kört teljesített. Leggyakoribb helyezése a hatodik, melyet 27-szer szerzett meg. Az első és a tizennyolcadik hely között már minden pozícióban befejezett legalább egy versenyt, tizennyolcadiknál rosszabb sosem volt. 39-szer nem tudta befejezni a versenyt, és kétszer zárták ki.

A hétvégén vesz részt 15. Brazil Nagydíján, amelynél hazaibb pályát nem is kívánhatna, hiszen az interlagosi pálya Sao Pauloban található, a szülőföldjén. Kétszer nyert itt, mindmáig utolsó győzelmét is itt szerezte, 2008-ban. Világbajnoki címet nem nyert, de világbajnoki második és harmadik helyezett is volt. 2007-ben és 2008-ban konstruktőri világbajnok lett a Ferrarival. Részese volt a világbajnokságok történetnek valahol volt talán legdrámaibb végjátékának, ahol hiába nyerte meg a versenyt, a világbajnokságot elvesztette. Ki tudja, mi történik, ha azon a napon Felipe Massa lesz 2008 világbajnoka?... Az biztos, hogy hatalmas változás volt a pályafutásában, hiszen azután már soha többé nem állt a csúcson, és nem tudta visszahozni addigi önmagát. Lehet sajnálni, lehet imádni, lehet nem szeretni, lehet lenézni. De, azt el kell ismerni, hogy Felipe Massa a Formula-1 történelemkönyvébe vastagon beleíródott, és büszke lehet hosszú és szép pályafutására. 2017. november 26-án az Abu Dzabi Nagydíj után versenyzőként végleg búcsút int a Formula-1 világának.

Obrigado Felipe!
394282ade601b4eebc1e01198ba5ebeb.jpg

 

Képek forrása:
1. http://bit.ly/2iIvN83
2. http://bit.ly/2jh86Yf
3. http://f1.com/2ynSO72
4. http://bit.ly/2AxE9r2
5. http://bit.ly/2hq5mHA
6. 
7. http://bit.ly/2hod30Z
8. http://bit.ly/2hoAx6k
9. http://bit.ly/2yog7h2
10. http://bit.ly/2hhVWu9
11. http://bit.ly/2yNlHOd
12. http://bit.ly/2iIA63k
13. http://bit.ly/2zLLK8q
14. http://bit.ly/2yMJaio
15. http://bit.ly/2hiQhnK
16. http://bit.ly/2zvdwFk